جشن ولادت پیامبر در ایران و کشور های مختلف اسلامی

جشن ولادت پیامبر اسلام، محمد (ص)، یکی از مهمترین اعیاد دینی در جوامع اسلامی است. این جشن، هر ساله در روز ۱۲ ربیع‌الاول برای اهل سنت و ۱۷ ربیع‌الاول برای شیعیان به مناسبت تولد پیامبر برگزار می‌شود. جشن ولادت پیامبر در ایران و کشورهای مختلف اسلامی به شکل متفاوتی برگزار می‌شود و با آداب و رسوم خاصی همراه است.

هفته وحدت در ایران

بالای ۹۰ درصد ساکنین کشور پهناور ایران مسلمان شیعه و ۵ الی درصد نیز اهل سنت هستند، برای همین است که از تاریخ مورد روایت اهل سنت که ۱۲ ربیع‌الاول است تا ۱۷ ربیع که تاریخ ولادت مورد قبول شیعیان وهزمان با ولادت امام صادق(ع) است، هفته وحدت شیعه و سنی نام گرفته است. معمولا همزمان با آغاز این هفته مساجد و خیابان‌ها در تمام شهرها آذین‌بندی می‌شوند خیمه‌هایی برای پخش نذورات مانند چایی و شربت برپا می‌شود و در شب ولادت پیامبر نیز جشن‌هایی عمومی در میادین اصلی یا پارک‌ها برگزار می‌ گردد که با مسابقات و سرود خوانی و اجرای نمایش همراه است. برخی از مرم نیز به جشن‌های خانگی با حضور همسایگان و فامیل تشکیل می‌دهند یا برگزاری مراسماتی مانند جشن ازدواج را به این تاریه موکول می‌کنند.

در مشهد و در جوار حرم امام رضا(ع) این جشن به‌شکل ویژه‌ای برگزار می‌شود. زیباسازی و چراغانی حرم، طراحی بیلبوردها، قرار دادن ایستگاه‌های پذیرایی، برگزاری محافل علمی و هنری، سخنرانی و جمع‌اوری کمک برای نوعروسان گوشه‌ای از این مراسمات است.

میلاد پیامبر در سودان

جشن ولادت پیامبر در کشور سودان به‌صورت ویژه‌ و متفاوی از دیگر کشورهای اسلامی برگزار می‌گردد. در شهرهای «خارطوم»، «أم درمان» و «بحری» زمین‌های بسیار بزرگی برای جشن انتخاب می‌شوند و در آن‌ها چادرهایی با تزئینات برای میزبانی کاروان‌های پیروان صوفی و مراسمات شعرخوانی ان‌ها در روز ولادت پیامبر وجود دارد. معمولا این جشن تا اذان صبح ادامه دارد و از مهمانان با شیرینی معروف سودانی السمسمیه پذیرایی می‌کنند.

جشن ولادت پیامبر در الجزایر

مردم کشور الجزایر در دو نوبت جشن ولادت پیامبر در این کشور را برگزار می‌کنند، یک جشن خانوادگی و دیگر برنامه‌های فرهنگی در مساجد. معمولا خانواده‌های سودانی در شب ولادت دور هم جمع و کودکان لباس سنتی بر تن می‌کنند. برخی دیگر از مراسمات سنتی این شب بزرگ شمع روشن کردن و حنا گذاشتن و پختن شیرینی‌های خوشمزه و غذاهای خاص است.

ولادت پیامبر در الجزایر

برگزاری جشن ولادت پیامبر در اردن

روز تولد حضرت محمد(ص) در کشور اردن تعطیل رسمی است؛ مردم این کشور تا چند روز در مساجد ومحافل دینی با قرائت قران و دعا و مراسمات دینی این روز را جشن می‌گیرند.

جشن میلاد حضرت محمد در تونس

مردم تونس از دیرباز مراسمات شادی خود مانند عروسی یا خواستگاری را تا روز ولادت پیامبر به تاخیر می‌اندازند و معمولا کسانی که مایل به شرکت در جشن بزرگ میلاد هستند هرساله خودشان به به پایتخت این کشور می‌رسانند. بزرگ‌ترین سنت مردم تونس عطرآگین کردن فضای شهرها و صومعه‌ مقام «أبی زمعه البلوی» در شهر «قیروان» این کشور است.

عمان و جشن ولادت پیامبر

در کشور عمان دو جشن ولادت برگزار می‌شود؛ مراسمات، پخش شیرینی و خواندن اشعار در وصف پیامبر خوبی‌ها و حضور در مساجد جزو دسته اول هستند و در جشن دومی مراسمی به نام مالد که به هنر هوامه معروف است، انجام می‌شود.

کشور پاکستان در مراسم میلاد پیامبر

این روز بزرگ در کشور پاکستان تعطیل رسمی است و جشن‌‎های بزرگی در شهرهای شهرهای اسلام آباد، لاهور، کراچی، پیشاور، راولپندی،کویته، حیدرآباد ،مولتان و فیصل آباد برگزار می‌شود. همچنین جشنی با حضور بزرگان و مقامات دولتی در کاخ ریاست جمهوری این کشور نیز وجود دارد.

عربستان و میلاد پیامبر

مفتی‌های بزرگ عربستان برگزاری جشن ولادت پیامبر را بدعت و حرام می‌دانند، چرا که معتقد هستند در زمان بعد از پیامبر و توسط صحابه چنین جشنی برپا نشده است.

ولادت حضرت محمد

جشن ولادت پیامبر در کشورهای اسلامی چگونه برگزار می‌شود؟

جشن ولادت پیامبر در ایران و کشورهای مختلف اسلامی یکی از مهم‌ترین مراسمات دینی است. معمولا مسلمانان کشورهای مختلف مانند پاکستان، تونس،اردن، الجزایر، سودان این جشن را در ۱۲ ربیع الاول جشن می‌گیرند، اما روایت مورد قبول شیعیان در ۱۷ ربیع الاول است، برای همین است که فاصله این دو تاریخ در ایران هفته وحدت نام گرفته و جشن‌های متعددی با پخش شیرینی، سرود خوانی و اجرای نمایش، صله ارحام و کمک به نیازمندان و … در اقصی نقاط دنیا در این روز بزرگ برگزار می‌گردد.

سوالات متداول

جشن ولادت پیامبر در کشور ایران چگونه برگزار می‌شود؟
معمولا با اذین بندی و برپایی خیمه‌های پذیرایی در نقاط مختلف شهرها و مساجد همراه است. مراسمات سرود و تواشیح و سخنرانی و کمک به نیازمندان نیز وجود دارد.
مردم الجزایر چگونه ولادت پیامبر را جشن می‌گیرند؟
با پخت شیرینی و غذاهای خاص- پوشیدن لباس سنتی- روشن کردن شمع و حنا بستن در مراسمات خانوادگی.
هفته وحدت چیست؟
در کشور ایران به فاصله بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول که دو روایت سنی و شیعه از ولادت پیامبر است، هفته وحدت گفته می‌شود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها